Ilmastoahdistus, sitä lietsotaan. Mediassa, sosiaalisessa mediassa, Greta lietsoo ilmastoahdistusta.

Minä olen ilmastoahdistunut. En sen vuoksi että Greta puhuu aiheesta tai sen vuoksi että kokisin median lietsovan ilmastoahdistusta. Minä ahdistun siitä keskustelusta, missä ihminen väittää että koko ilmastonmuutosta ei ole. Minä ahdistun siitä että minulle sanotaan että sinä et sille mitään voi tai että Suomi ei sille mitään voi. Ahdistun siitä että poliitikot ovat huolissaan ihmisten ilmastoahdistuksesta ja syyttävät mediaa ahdistuksen lietsomisesta, sen sijaan että toteaisivat että asia on vakava ja että on tutkittava, mitä asialle voisi tehdä ja sitten toteuttaisivat sen. Ahdistun siitä etteivät ihmiset ahdistu.

En tiedä kuinka paljon kokonaisuuteen lopulta vaikuttaa yhden ihmisyksilön hiilijalanjäljen pienentäminen, mutta sen tiedän että omaa hiilijalanjälkeään on mahdollista pienentää paljonkin. Pienistä puroista saa alkunsa suurempikin valtameri, vai miten se meni...

Totta puhuen en tiedä voiko ilmastonmuutokselle mitään tehdäkään, voiko sitä todellisuudessa edes hidastaa. Ja se tekee ilmastonmuutoksesta entistä vakavamman asian. Nyt jo sukupuutto uhkaa monia kasveja ja eläimiä. Ilmastopakolaiset lienee tulevaisuutta. Olemmeko me itse pakolaisen asemassa vai tarjoamassa turvapaikkaa muille?